Γνωρίζετε ότι υπάρχουν ταινίες οι οποίες συνδυάζουν την έγχρωμη και την ασπρόμαυρη εικόνα ταυτόχρονα και το αποτέλεσμα γίνεται εντυπωσιακό;

Αυτή η τεχνική χρησιμοποιείται για πολλούς και διάφορους λόγους. Όταν ξεκίνησε ο κινηματογράφος, από την αρχή ακόμα, έγιναν οι πρώτες προσπάθειες για να εισαχθεί το χρώμα στην εικόνα. Κι αυτό το πέτυχαν πρώτα με το να χρωματίζουν τις εικόνες καρέ καρέ με το χέρι. Ένα τέτοιο δείγμα βλέπουμε για πρώτη φορά, στην πρώτη βωβή εκδοχή του Ben Hur το 1925, όπου αρκετές σκηνές παρουσιάζονται έγχρωμες. Όταν αργότερα το χρώμα αρχίζει να παίρνει κυρίαρχη θέση στον κινηματογράφο, τότε πολλοί δημιουργοί θα πειραματιστούν με αυτό.

Άλλες φορές όταν ο ήρωας της ταινίας αφηγείται ένα γεγονός, η αφήγησή του παρουσιάζεται σε ασπρόμαυρο κι όταν το πλάνο επιστρέφει σε αυτόν η εικόνα γίνεται έγχρωμη. Αντίστοιχα, όταν η ταινία κάνει flashback και μας παρουσιάζει εικόνες από το παρελθόν, μας τις δείχνει ασπρόμαυρες κι όταν επιστρέφει στο παρόν, επανέρχεται και το χρώμα.

Σχετική εικόνα

Σε άλλες περιπτώσεις, βλέπουμε κυρίως σε ταινίες φαντασίας -π.χ. Ο μάγος του Οζ– τη βαρετή ζωή μιας κοπέλας στο αγρόκτημα της θείας της σε ασπρόμαυρη εικόνα. Όταν η κοπέλα όμως επισκεφθεί την παραμυθένια χώρα, τότε η οθόνη μας γεμίζει εντυπωσιακά με χρώματα.

Άλλες φορές πάλι, όταν ο σκηνοθέτης θέλει να εστιάσει σε ένα πρόσωπο ή αντικείμενο, παρουσιάζει μέσα στην ασπρόμαυρη εικόνα, ένα πρόσωπο ντυμένο με έγχρωμα ρούχα κλπ. Αυτό το βλέπουμε στην ταινία «Η λίστα του Σίντλερ» του Steven Spielberg.

Αποτέλεσμα εικόνας για schindler's list (1993)

Επίσης για λόγους ατμόσφαιρας, θα χρησιμοποιηθούν συγχρόνως στην ίδια ταινία, το έγχρωμο μαζί με το ασπρόμαυρο.

Τέλος, αξίζει να αναφέρουμε ότι ο διάσημος σκηνοθέτης Andrei Tarkovsky ήταν αυτός που δούλεψε αυτή την τεχνική σχεδόν σε όλες του τις ταινίες, φτιάχνοντας έτσι μαγευτικά πλάνα. Δικαίως, οι ταινίες του χαρακτηρίζονται ως έργα τέχνης.

Πέρα όμως από τις πολλές αναλύσεις, συγκεντρώσαμε και σας παρουσιάζουμε μερικές από αυτές τις ταινίες, που σίγουρα αξίζουν την προσοχή μας:

Χρήστος Καλκάνης

Σχετικά άρθρα

Σχολιάστε

Η ηλ. διεύθυνσή σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *